.

امسال به جز لو رفتن سوالات امتحانات نهایی شاهد غیراستاندارد بودن سوالات نیز بودیم.

به گزارش مشرق، قصه این است که قرار بود با حذف کنکور و افزایش سهم امتحانات نهایی در گزینش دانشجو برای دانشگاه‌ها، تبعیض و بی‌عدالتی را در کنکور کاهش دهیم و امکان قبولی را به برابری نزدیک کنیم، اما نتیجه‌ای که عاید شده خلاف اینهاست؛ چراکه در سال‌های اخیر و با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، حواشی مختلفی پیش آمد و نشان داد که آموزش‌وپرورش از عهده مدیریت این حواشی برنمی‌آید. حواشی مثل تقلب‌ در جلسات امتحان نهایی، از تقلب‌ به شکل و سیاق قدیم گرفته تا شیوه‌های امروزی و به‌کار گرفتن میکروفون‌های ریز در زیر ماسک‌ها. این تنها یکی از چند حاشیه امتحانات نهایی و خطای فاحش مدیریتی آموزش‌وپرورش در برگزاری امتحانات نهایی است. یکی از چالش‌های دیگر، لو رفتن سوالات آزمون نهایی است.

سال گذشته در کانال‌های مختلفی، پیش از برگزاری امتحانات نهایی یا حین برگزاری امتحان، سوالات برخی از امتحانات در کانال‌های تلگرامی بارگذاری می‌شد. سوای اینکه چگونه و از چه طریقی سوالات منتشر شد و منتشرکنندگان سوالات خود دانش‌آموزان بودند یا افرادی خارج از فضای آموزش‌وپرورش، اساسا لو رفتن سوالات امتحان نهایی که قرار بود بار کنکور را کم کند، مساله است.

بیشتر بخوانید:

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در ششم خرداد ۱۴۰۳

امسال دقیقا همین ماجرا تکرار شد و باز هم به شکل عجیبی برخی سوالات امتحانات نهایی در دسترس کانال‌های تلگرامی قرار گرفته است. مشرق در گزارشی و با انتشار یک ویدئوی ارسال‌شده از سوی دنبال‌کنندگان خود، مدعی است که در ویدئوی منتشرشده، سوالات و پاسخ سوالات امتحانات نهایی در ده‌ها کانال بزرگ تلگرامی لو رفته که مطابق وب‌سایتی که به صورت آنلاین، ساعت و زمان لحظه‌ای را به نمایش می‌گذارد، از حدود ساعت ۰۷:۴۷ صبح، تنها چند دقیقه پس از شروع امتحان نهایی سراسری مدارس، سوالات و پاسخ‌ها لو رفته است.

همان‌طور که اشاره شد، خرداد ماه ۱۴۰۲ نیز تنها چند دقیقه پس از برگزاری اولین امتحان نهایی، سوالات امتحان منتشر شد. نقدی که دانش‌آموزان در رابطه با انتشار و درز کردن آن دارند، این است که به همان شیوه‌ای که سوالات در اختیارشان قرار می‌گیرد، به همان شکل نیز پاسخ‌ها احتمال دارد به دست دانش‌آموزان در جلسات امتحان هم برسد.

با وجود اینکه ۲۶ اردیبهشت ماه، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش در نشست خبری از تمهیدات جدی این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی گفته است اما همچنان این سوال مطرح است که اگر تمهیداتی مانند راکت، سیگنال‌یاب و دوربین مداربسته در حوزه‌های امتحانی وجود دارد، پس چرا باید مجددا شاهد لو رفتن سوالات امتحانات نهایی باشیم؟ البته که اجرا و ضمانت امنیت حوزه‌های نهایی برای وزارتخانه‌ای که از عهده صدور کارت ورود به آزمون هم عاجز مانده بود، امری شبیه به شوخی است و با توجه به پیشینه عملکردش در همین چند هفته گذشته، نباید این اظهارات را جدی گرفت.

کنکور برای دانش‌آموزان هم‌نسل ما یک غول بود. توجه کنید! تنها یک غول بود. ولی ظاهرا با تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور، موانع رسیدن به دانشگاه به چندین غول در چند مرحله تبدیل شده‌اند که اگر در هر کدام از آنها موانع بر روند شما تاثیر بگذارد، در هر صورت نسبت به دانش‌آموزانی که شرایط بهتر دارند، باخته‌اید.

هرچند تصمیم اولیه تاثیر سوابق تحصیلی، تصمیم نادرستی نبود اما در دو سال گذشته، خیریتی که آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان در نظر گرفته بود، با بی‌تدبیری‌های خود این وزارتخانه مانند لو رفتن سوالات امتحان نهایی حالا به شری تبدیل شده که خود آموزش‌وپرورش درحال انکار آن است.

ضربه نهایی به عدالت آموزشی

حالا دیگ حلیم را چگونه هم بزنیم؟

القصه، امسال به جز لو رفتن سوالات امتحانات نهایی شاهد غیراستاندارد بودن سوالات نیز بودیم.

در اقدامی غیرقابل‌باور یکی از سوالات امتحان نهایی علوم پایه نهم، آمده بود: «پخت حلیم در ایام محرم و ماه مبارک رمضان در بسیاری از استان‌های کشور مرسوم است. برای پخت و هم زدن حلیم در دیگ‌های بزرگ از کفگیرهایی با دسته‌های بلند استفاده می‌شود. توضیح دهید استفاده از این کفگیرها چگونه باعث راحتی کار می‌شود؟»

به دنبال غیراستاندارد بودن این آزمون، ۸۶ هزار نفر کارزار اعتراض به امتحان نهایی علوم پایه نهم را امضا کرده‌اند و نه‌تنها دانش‌آموزان بلکه معلم‌ها هم به این شیوه از سوالات معترض بودند.

یک منبع آگاه در آموزش‌وپرورش در رابطه با کلیت تغییر الگوریتم سوالات امتحان نهایی به «فرهیختگان» می‌گوید: «نوع نگرش به سوالات تغییر کرده و حافظه‌محور نیست. در حوزه ابتدایی، سوالات عملکردی است و در متوسطه هم سوالات مفهومی است. دیگر اینگونه نیست که دانش‌آموزان یک متنی را حفظ کنند. شبیه‌سازی موقعیت، توصیف یک شرایط و به‌طور کل تحلیلی است و باید با توجه به اهداف آن کتاب درسی به موقعیت برسند.»

طرح سوالات مفهومی، نیازمند برخورداری از یک کیفیت آموزشی مناسب است. بدیهی است دانش‌آموز مدرسه دولتی که از حداقل‌های استانداردهای آموزشی برخوردار است، در این ماراتن بازنده خواهد بود و باز هم این نوع سوالات به نفع دانش‌آموز مدارس غیردولتی است؛ چراکه با توجه به کیفیت مناسب و کلاس‌های مختلف فوق‌العاده، امتحان نهایی را -با درنظر گرفتن تاثیر سوابق تحصیلی- یک پکیج خواهند دید و در این پکیج، طرح سوالات مفهومی را هم درنظر خواهند گرفت و برای تقویت قوه استدلالی دانش‌آموز، وقت خواهند گذاشت.

در اینجا برای دانش‌آموز مدرسه دولتی احتمال قبولی و تاثیر نمرات امتحانات نهایی ۵۰ درصد بود و حالا به ۳۰ درصد خواهد رسید. عدالت آموزشی که رهبر انقلاب در فرمایشات خود روی آن تاکید داشت، کجای ماجرا و سیاست جدید امتحانات نهایی است؟

کجای مسیر عدالت آموزشی قرار داریم؟

این منبع آگاه البته می‌گوید سال گذشته و پس از انتشار ارزیابی امتحانات نهایی، نمره مدارس غیردولتی از مدارس دولتی کمتر بود.

در پاسخ به این ادعا در ابتدا باید گفت که اگر این اتفاق صورت گرفته است، آموزش‌وپرورش باید به‌عنوان دستاورد خود موضوع را رسانه‌ای می‌کرد و دلیل غیررسانه‌ای شدن آن را توضیح می‌داد. مساله بعدی این است که اساسا مساله عدالت آموزشی و آنچه که روشن است، جلو بودن مدارس غیردولتی در کیفیت آموزشی است. واقعیت این است که مجموعه حواشی پیش‌آمده درخصوص برگزاری امتحانات نهایی، دانش‌آموزان مدارس دولتی و خصوصا دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار را فرسنگ‌ها از صندلی برترین دانشگاه‌ها دور کرده است و عدالت آموزشی، چه در معنای عام و چه در معنای در اختیار گذاشتن فرصت برابر آموزش -حتی با سیاست‌های جدید امتحانات نهایی- اجرایی نشده است. به نظر می‌رسد که سیاست جدید، اگرچه با رویکردی مثبت سعی دارد در مسیر عدالت آموزشی گام بردارد اما ظاهرا نگاه آن است که رسیدن یا نرسیدن به قله یا اینکه دقیقا کجای مسیر هستیم، آنقدرها هم اهمیتی ندارد.

کنکور تنها یک غول بود برای رسیدن به دانشگاه بود. هر دانش‌آموز در حد وسع خود مانند جایگاه اجتماعی و جایگاه اقتصادی و البته هوش و ذکاوت شخصی‌اش، برای رسیدن به یکی از صندلی‌های دانشگاه‌های برتر تلاش می‌کرد. در طی این مسیر، مافیای کنکور با توجه به موقعیتی که پیش آمده بود، رشد کرده و توانسته بود جایگاه ویژه‌ای هم در میان دانش‌آموزان کنکوری پیدا کند.

تاثیر سوابق تحصیلی و بالا و پایین شدن این تاثیر، تلاش دانش‌آموزان در مسیر رسیدن به صندلی دانشگاه را تنها به کنکور محدود نکرد. البته که این فرصتی بود برای دانش‌آموزان. اما وزارت آموزش‌وپرورش با تغییر سیاست یا به قول خود تغییر الگوریتم طراحی سوالات امتحانات نهایی و بسنده نکردن به کتاب‌های آموزشی، مهر تاییدی بر طبقاتی بودن آموزش زد و نشان داد نه‌تنها در کنکور بلکه در امتحانات نهایی هم شایستگی ورود با کسانی است که مدارس استعدادهای پنهان‌شان را کشف خواهد کرد و این دقیقا همان نقطه گمشده مدارس دولتی است که سال‌ها فعالان حوزه آموزش‌وپرورش آن را فریاد زدند. از این رو حواشی پیش‌آمده برای امتحانات نهایی، ما را از مسیر عدالت آموزشی مدنظر سیاست اصیل جمهوری اسلامی، دور خواهد کرده است و آموزش‌وپرورش باید هر چه زودتر، فکری برای حل گره پیش‌آمده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دانش آموز IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    7 0
    ببخشید آقا اجازه اینقدر امتحان علوم سخت بود که اصلا بچه ها جواب ندادند و برگ سفید و جای خالی تحویل دادند نمی دونیم کی طرح کرده بود؟ ولی خارج از کتاب بود و آقا باور کنید ما خیلی خونده بودیم ولی خیلی سوالها سخت و مشکل بودند!خواهش میکنیم شما از طرف ما دانش آموزان به معلمها بگید که اینقدر سخت نگیرند، از شما متشکریم
    • هواشناسی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      1 0
      عزیزم راست میگی حق با شماست و کسی که این سوالات علوم را طرح کرده بود یه آدم تازه به دوران رسیده بود که میخواست برای اینستاگرام لایک و کامنت جمع کنه ای آدم بی منطق !!
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      0 0
      حلیم نذری با هر کفگیری خوشمزه است
    • دانشجو IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      1 0
      مغز ما اُکسید گشت و سوختیم ، بس که شیمی و فیزیک آموختیم ! تا گرفتیم مدرک و فارغ شدیم ، نوبت ما که رسید بیکار شدیم !
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    9 0
    ما فقط عدالت در آلودگی هوا را داریم
  • سرهنگ IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    8 0
    لطفا به طراحان سوالات امتحانات نهایی بفرمایید که همه بچه ها دانش آموزان دبیرستانهای طراز اول کشور نیستند! و فکر بچه های مناطق محروم و شهرها و روستاهای دورافتاده هم باشید که از امکانات اولیه آموزشی محروم هستند یکی نیست به این اساتید بگوید چرا و به چه علت امتحانات را به این سختی و سنگینی برگزارمیکنید ؟ طرح سوالات دشوار و پیچیده ،چه فایده ای برای شما دارد؟! لطفا انصاف و عدالت را درنظر بگیرید تا حقی از کسی ضایع نشود!! ومن الله توفیق
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 6
    جرا بهانه های بی معنی میگیرید
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 13
    پول می گیرید این مقالات را می نویسید. سوالی که ادعا می کنید استاندارد نیست بلکه هم اسناندارد است و هم قابل فهم. هرکاری کنید تقلب خواهد بود.خبرنگاری را در حد یک مقاله کم ارزش پایین نیاورید
    • آرین IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      4 0
      تو دلقک ظاهرا کلاس نهم نیستی که اینجوری چرت و پرت میگی بعدم پول بگیرن برای خبر؟حالت خوشه؟
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 0
    هیچی شما عدالت محور نیست
  • AA IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 0
    هر بدبختی که داریم از وزارتی هست که بیشترین حقوق بگیر داره و کمترین خروجی، معلمان فقط به بچه های خودشون چسبیدن. وای بحال مدارس دولتی...
  • معلم IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 0
    امتحانات نهایی لو نرفته . من از مشرق تعجب می کنم که چرا با این طرح فوق العاده موثر در بهبود کیفیت آموزش مخالفت می کنه . تاثیر این آزمونها در سه چهار سال آینده معلوم خواهد شد .
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 0
    چه خبر از اون 1000 نفری که در کنکور پزشکی تقلب کردند و الان در دانشگاه دارن درس میخونن؟ دیگه کسی درباره اشون حرفی نمیزنه؟ آبها از آسیاب افتاد؟
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 4
    بحث تقلب منطقی نیست چون وقتی از ۷:۲۰ دقیقه داره سالن‌های امتحان بسته می‌شه و کسی حق ورود به سالن رو نداره دیگه بعدش جواب‌ ها رو بگذارن دیگه فایده ای نداره
    • سرهنگ IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      2 0
      تو راست میگی ! پس حتما خبر داری که میکرو سیستم های فوق پبشرفته ای که داخل خودکار هم جاسازی میشه و حتی روی عینک و سمعک و داخل ماسک و پاکن و مدادتراش و....باز هم میگی فایده ای نداره ؟!
  • آشپزباشی IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    6 0
    من اگر بجای دانش آموزان بودم درپاسخ سوال پخت حلیم نذری می نوشتم ؛ آقای معلم کفگیر به ته دیگ خورده ! با گوشت کیلویی ۶۰۰هزارتومان و این همه گرانی دیگر هیچکس قادر به پختن حلیم و آش نذری نیست !!
  • علمداری IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    4 0
    عدالت آموزشی ؟ کدام آموزش ؟ کجاست عدالت؟
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 3
    یعنی فهمیدن شباهت کفگیر حلیم به اهرم انقدر سخت بوده ! زمان ما به این سوال میگفتن ساده. کسی یه مقدار خونده باشه وقتی اسم راحتتر شدن کار بیاد میفهمه که این یه جور اهرم شبیه جارو دسته بلند هست. چون محاسبه هم نداره در رده سوالات متوسط به آسون هست. ضمنا استاد گرامی پایه نهم جزء امتیازات کنکور نیست. باشه پس برید همه سوالات رو بدید سازمان سنجش طرح کنه یه وقت طرح سوال از انحصارش خارج نشه! تازه این آشی که درست کردید دستپخت خودتونه ، انقدر غر زدید که کنکور فلانه گفتن از سوابق تحصیلی استفاده میکنیم . اینم سوابق تحصیلی. سری بعد چی میخواید؟
    • علی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      3 0
      استاد خیلی از سوالا اصلا خواستش مشخص نبود و اصلا معلوم نبود ما دقیقا باید چیو معلوم میکردیم توم بابات پول میده مدرسه غیرانتفاعی میری اونجا همه امکانات هست دلیل نمیشه همه یجور باشن!
  • خیانت و خودزنی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    4 1
    خصوصی سازی در آموزش بزرگترین خیانت و خودزنی در کشور است !! :::::
  • محمدامین ظروفچی بنیسی. IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    1 0
    خیلی خیلی راستش سخت غیر استاندارد که تازه خوبه این اصلآ سوالاش از یه جهان دیگه اومده بود فقط امیدوارم ریاضی اینطور نباشه.
  • محمدرضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    1 0
    بادرود 124270هزار نفر به سوالات اعتراض کردن نمیخواید کاری کنید این اعتراض ها فقط برای ما دانش آموز نیست بلکه همکاروتون هم به سوالات اعتراض کردن منظورم همون معلم هاست پیگیری کنید
  • مرتضی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    2 0
    سوالات بیش از حد سخت بود دیگه چیزی نمیشه گفت شما دلتون نمیسوزه ما مگه باید تیزهوشان رو بخونیم اینجور سخته شما یعنی این همه رحم نمیکنید شما سوال سخت میدید بعد میگید موفق باشید وقتی شما سوال بیرون از کتاب میدید ما موفق نمیشیم مسولین و کسانی که طراح سوال هستند در نظر داشته باشند که سوال خیلی سخت و غیر کتاب درسی تو امتحان نیارند با تشکر شهدوئی مستند ساز بزرگ ایرانی
  • اینده سازی که به حلیم باخت IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    2 0
    اقا اجازه؟ تابه مارسید کفگیر به ته دیگ خورد... اقای ریس اموزش پرورش به شما حلیم رسید؟...واقعا انقدر بی وجدانید؟ این کاملا واضح است که اگر یک معلم تیزهوشان سوالات را طراحی کند وضع همین میشه. مثلا دارین نهایت تلاشتون رو میکنید متقاضایان تجربی کم بشن ؟... متاسفم برای خودم وطنم وعدالتی که هیچوقت رعایت نشد
  • استاد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    2 0
    سلام و درود مشرق جان ، خواهش میکنیم که همه نظرات درباره عدالت آموزشی رامنتشرکنید الان چند روزه که نظرات را بایگانی کردید و منتشر نمیکنید؟!لطفا انتشار دهید، با کمال تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس